Andmete varundamise juhend Windows 11 baasil

Andmete varundamine

Toon välja enamlevinud kohad kust Windows keskkonnas oma andmed üles leida ja mainin ka põgusalt mõned andmete varundamise võimalused.

Antud näited on toodud Windows 11 baasil, inglise keelse Windowsi peal.

Windows 10 puhul on andmete varundamine ka üsna sarnane protsess.

Peamiste andmete varundamine

Üldjoontes asuvad meie failid Windowsis enda profiili all. 

Kui arvutis on mitu kasutajakontot siis tuleks andmed vaadata üle kõikide profiilide alt.

Ühele Windowsi kontole sisselogituna pääseb tegelikult ligi kõikidele arvutis olevatele kasutajakontode andmetele. Kui konto on administratiivsete õigustega (on olemas installimisõigus ilma parooli küsimata), siis ei küsita isegi teiste kasutajakontode parooli.

Profiilidele pääseb ligi kui avada File Explorer > This PC ja vajutada C: ketta peal > Users ja klikkides profiilile mida soovid varundada.

Avaneb nimekiri kataloogidest nagu Desktop, Documents, Downloads, Music, Pictures, Videos.

Soovi korral saad need kataloogid korraga selekteerida CTRL+ A (märgi kõik failid antud aknas aktiivseks), CTRL + C (kopeeri) ja siis näiteks paste’da (kleepida) CTRL + V välisele andmekettale või mälupulgale.

Osadel inimestel võib olla ka harjumus andmeid otse C: kataloogi all hoida (File Explorer > This PC ja vajutada C: ketta peal), ilma profiili alla panemata. Sellisel juhul kopeeri isiklikud andmed ka sealt. 

 

Veebibrauseri bookmarkside (järjehoidjate) varundamine

 

Automaatne bookmarkside varundamine

Kõige mugavam viis on varundada veebilehitseja bookmarksid/järjehoidjad, veebikontode paroolid ja otsinguajalugu teenusepakkuja pilve. Seda võimaldavad kõik veebilehitsejad. Piisab kui võtad näiteks kasutusele Google Chrome pilve synci ja sa saad sama kontoga ka syncida Micoroft Edge’i. Seda juhul kui vajad teinekord kasutada mitut erinevat veebilehitsejat.

Pilve synci sisselülitamiseks on vaja Chrome veebilehitsejasse sisse logida oma gmaili kontoga ja aktiveerida syncimine. Ja kui on aeg arvutit vahetada või Windowsile värske install teha, logid taas Chrome’i oma gmaili kontoga sisse ja võid jätkata veebis surfamist sama kohapealt kus eelmine kord pooleli jäid. Kõik lingid ja sisselogimisandmed koos paroolidega on alles.

Firefox võimaldab pilve synci ainult Firefox kontoga. Küll aga on võimalik teiste veebibrauserite bookmarkse käsitsi failina sisse importida.

 

Käsitsi bookmarkside varundamine

Loomulikult saab bookmarkse varundada ka käsitsi exportimis meetodil, selleks:

Google Chrome > kolm täppi menüü paremal üleval nurgas > Bookmarks and lists > Bookmark manager > kolm täppi menüü paremal servas > Export Bookmarks ja salvesta fail oma varundusseadmele/pilve. Samas kohas saad valides import sisse tõmmata varem varundatud bookmarksid.

Chrome võimaldab ka paroolide faili eraldi exportimist, see aga on variant mida tasuks kasutada vaid koheseks andmete kolimiseks ja peale kolimist see fail ära kustutada, et keegi su paroolidele ligi ei saaks. 

Google Chrome > kolm täppi menüü paremal üleval nurgas > Settings > Autofill and passwords > Google Password Manager > Settings > Export Passwords. Paroolide taastamiseks, samas Settings aknas > Import passwords

 

Microsoft Edge > kolm täppi menüü > Favorites > kolm täppi menüü > Export Favorites. Salvesta fail endale meeldivale varundusseadmele.
Taastamiseks vali Import Favorites samast menüüst ja otsides faili oma varundusseadmest.

Firefox > kolm triipu menüü > Bookmarks > Manage Bookmarks > Import and Backup > Backup. Salvesta fail endale meeldivale varundusseadmele.

Taastamiseks Firefox > kolm triipu menüü > Bookmarks > Manage Bookmarks > Import and Backup > Restore > Choose file või siis Import Bookmarks from HTML.  

 

Tsenaariumi korral kus Windowsi pole  võimalik ligi pääseda ja pilvesynci pole kasutatud, on vaja bookmarksid kopeerida kataloogidena uude või formatitud arvutisse:

Google Chrome:

  1. Peidetud failid nähtavaks (File Explorer > View > Show > Hidden items)
  2. Sulge Chrome
  3. Varunda terve kataloog siit: File Explorer > This PC > Users > kasutajanimi > AppData > Local > Google > Chrome > User Data > Default
  4. Taastamiseks, pane peale arvuti korda tegemist/arvuti vahetamist kataloog samasse asukohta kust võtsid

Microsoft Edge:

  1. Peidetud failid nähtavaks (File Explorer > View > Show > Hidden items)

  2. Sulge Edge
  3. Varunda terve kataloog siit: C:\Users\kasutajanimi\AppData\Local\Microsoft\Edge\User Data\Default
  4. Taastamiseks, pane peale arvuti korda tegemist/arvuti vahetamist kataloog samasse asukohta kust võtsid

Mozilla Firefox:

  1. Peidetud failid nähtavaks (kuidas, on mainitud artiklis ülevalpool)
  2. Sulge Firefox
  3. Varunda terve kataloog siit: C:\Users\kasutajanimiAppData\Local\Mozilla\Firefox\Profiles
  4. Profiilide all võidakse kuvada mitu kataloogi, kui ei ole kindel, võta kõik kataloogid profiilide alt.
  5. Taastamiseks, pane peale arvuti korda tegemist/arvuti vahetamist kataloog samasse asukohta kust võtsid

Eripäraste tarkvarade seadistuse varundamine, mille andmeid ei hoita profiili all peitmata kataloogides

Eripäraste tarkvarade all pean silmas tarkvarasid, mis tekitavad arvutisse koopia sinu tarkvara seadistustest ning selle uuesti seadistamine võib võtta kas meeletult palju aega või siis tekitada probleeme tulevikus selle tarkvaraga failide avamisel. Enamasti see ei ole üldse murekoht, kui sa just ei ole mingi valdkonna spetsialist kes kasutab eritarkvara oma tööks/hobiks, millel on eelmainitud omadused. Enamasti puudutab see kas ettevõtte töötajaid või ettevõtjaid.

 

Eripäraste tarkvarade seadistuse varundamiseks võib vajalik olla peidetud Windowsi failide näitamine sisselülitada ja minna sügavamale profiili sisse vaatama.

Selleks ava File Explorer > View > Show > Hidden items.

Samas Show menüüs saab kusjuures faililaiendid ka nähtavaks muuta (.docx, .exe, .mp4 jt.). Kui soovid alati teada mis failidega sa toimetad, selleks märgi nähtavaks ka File name extensions. Isiklikult eelistan faililaiendite näitamist alati sees hoida.

Et otsima minna eriliste tarkvarade säilitatud andmeid, mine File Explorer > This PC > C: > Users > kasutajanimi > AppData

Järgmise kolme kataloogi Local, LocalLow ja Roaming all võid siis leida oma vajalikud andmed. Soovitatav on muidugi googeldada konkreetse tarkvara osas kus kataloogis täpsemalt hoitakse andmeid, mida on vaja varundada, et olla kindel, et kõik vajalik sai varundatud.

Üldjoontes igapäevases arvutikasutamises ei soovita peidetud failide näitamist sees hoida, et kogemata mingeid Windowsi süsteemifaile ära ei kustutaks 😊

 

Andmete varundamine kui Windowsi ligi ei saa aga andmeketas on terve

Kui oled olukorras kus Windows on katki või arvutis on riistvaralised probleemid aga andmeketas on terve, siis ainuke viis andmeid varundada on võtta arvutist andmeketas välja ja sõltuvalt andmeketta tüübist panna kas suure lauaarvuti külge SATA kaabli otsa, otse M.2 (SATA või NVMe) SSD pesasse või USB ketta lugejaga (dockingstation/dokkimisjaam/kettakarp) teise arvuti külge.

Enamus andmete varundamises tegelikult midagi ei muutu, v.a. siis veebilehitsejate bookmarkside varundamine, kui kasutaja pole kasutanud pilve synci. 

 

Automaatne andmete varundamine

Osa inimesi kasutab ka automaatseid varundamis tarkvarasid, nagu OneDrive, Dropbox, Google Drive. Selliste programmide puhul tuleb lihtsalt veenduda, et viimased failide muudatused arvutis on pilve syncitud. Syncimise staatust saab vaadata klikates kella lähedal programmi ikoonil.

Arvestada tasub muidugi ka sellega, et pilve tarkvaradel võivad olla ka piiratud kataloogid kust andmeid varundatakse (nt OneDrive). Kataloogid kust faile syncitakse on tarkvara sees ilusti välja toodud, kui oled programmi kasutusele võtnud. 

Tasulise Microsoft 365 (sisaldab Word, Excel, Powerpoint jt. programme) paketi rentijatel tuleb litsentsi tarbimise ajaks kaasa ka 1TB tasuta pilveruumi kuhu andmeid varundada.

Tasuta Microsoft 365 on vaid pilve põhine ja sisaldab 5GB OneDrive pilveruumi.

Google Drive, mis tuleb kaasa tasuta gmail kontoga, võimaldab tasuta varundada 15GB andmeid. See on ühine pilveruum, mis on jagatud kõikide Google toodete vahel – gmail, photos, drive, pilvedokumendid jne. Tasulisel Google One paketil on valikus 100GB, 200GB ja 2TB pilvemahud.

Dropbox tasuta konto võimaldab vaid 2GB tasuta pilveruumi, aga see on ka tore lisa kui soovid seal hoida mingeid spetsiifilisi väikesemahulisi faile. Dropboxi tasulised paketid pakuvad 2TB, 3TB, 9TB ja 15TB pakette, suuremahulisemad neist on mõeldud ettevõtetele.

 

Automaatse andmete varundamise eelised

Kahtlemata on soovitatav hakata tulevikus kasutama automaatset andmete varundamise viisi, et oma arvutikasutamise kogemust muretumaks teha.

Selle eelisteks on:

  • Arvutivahetus on imelihtne
  • Kui arvutiga midagi juhtub, siis ainuke murekoht on kuidas arvuti parandada või mida asemele osta
  • Ei kulu lisaraha andmete taastamisele ega andmete kopeerimisele teenusepakkuja juures
  • Ei kulu palju lisaaega regulaarselt andmete säilitamisele

Andmete varundamise võimalused

Kui sul on vähe andmeid, siis saad kindlasti hakkama tasuta pilveteenusega.

Kui sul on palju andmeid, siis on variant osta tasulisi pilveteenuseid, vastavalt oma andmete mahule.

Ja alati on võimalik kasutada väliseid andmekettaid ja mälupulkasid, mida tuleb muidugi regulaarselt välja vahetada kuna ka need kuluvad. Oluline on hoida enda jaoks väärtuslikke säilimist vajavaid andmeid mitmes erinevas kohas.

Graafilistel disaineritel ja teistel suuremahuliste andmetega toimetajatel on välised andmekettad kahtlemata hea valik.

Investeerida saab ka kodusesse andmete varundamise lahendusse. Selleks on olemas spetsiaalsed varundusseadmed nagu NAS. NAS seadet ei ole vaja kaabliga arvuti külge ühendada nagu väliseid kõvakettaid vaid see on kättesaadav sinu sisevõrgust. Lisaks on võimalik NAS seadme andmetele ligi pääseda ka üle interneti, eeldusel, et sul on hea internetiühendus.

 

Nimekiri kasutuses olevast tarkvarast

Viimasena soovitan teha screenshoti (kuvatõmmise) arvutisse paigaldatud tarkvarast, et sul oleks kust mälu värskendada milliseid tarkvarasid soovid oma arvutisse taas paigaldada.

Ava Start menüü > trüki Control Panel > Uninstall a programm

Tee aken võimalikult suureks ja tee vajadusel mitu screenshoti, kerides programmide nimekirja, et kõik oleks kaetud.

Screenshoti tegemiseks saad kasutada klahvikombinatsiooni Shift + Windows key + S  ja siis tõmbad hiirega ruudukese selle ala ümber mida soovid jäädvustada.

Windows 11 salvestab screenshotid kataloogi Pictures > Screenshots kust saad selle siis ära varundada.

Windows 10’s tuli screenshot salvestada käsitsi endale soovitud kataloogi, vajutades popup’ina tekkinud aknale ja seejärel salvestades. Kui ma tavaliselt selle popupi maha magasin, aga oli screenshoti vaja failina, siis ma lihtsalt tegin uue screenshoti. Windows 10 puhul jäädvustati screenshotid üsna tüütult kaugesse peidetud kataloogi, et sinna küll otsima polnud mõtet minna.

Üldjoontes saab screenshote paste’da (kleepida) otse vahemälust vestlusakendesse, veebilehtede sisumuutmis akendesse kuniks sa pole vahepeal midagi uut mällu  copy’nud (kopeerinud).

Selline see andmete varundamise ülevaade siis seekord tuli.

Kui andmete varundamine tundub sinu jaoks endiselt nagu raketiteadus või sa lihtsalt ei vali sellega tegeleda ja soovid puhast Windowsi paigaldust tellida, siis ole hea vali teenus koos andmete varundamisega 😊

 

Broneeri hooldusaeg järgmiseid võimalusi kasutades:

IT maagia Messenger: https://www.facebook.com/itmaagia

Võttes ühendust kodulehe kontaktivormi kaudu või saates email: liina@itmaagia.ee