Tarkvara hoolduse olemusest

 

 

Nii nagu vajab hooldust sinu auto, pesumasin või muu tehniline toode, vajab hooldust ka arvuti.

 

Tarkvaraline arvutihooldus puudutab Windowsi keskkonda üleüldiselt ja sinna sisse paigaldatud tarkvara.

 

Windowsi tervise hoidmine

Windowsi, sinu arvuti operatsioonisüsteemi, tervise kestvus sõltub erinevatest asjaoludest.

Üks kõige olulisem on kahtlemata kasutaja teadlikkus selle kasutamises.

 

Näiteks võib Windows püsida töökorras palju aastaid, kui kasutaja teab kuidas tema tegevus võib mõjutada Windowsi tervist ja kannab selle eest hoolt, et neid asju ei juhtuks.

 

Teadlikkus arvuti kasutamise juures:

  • Millise päritoluga tarkvara arvutisse paigaldada
  • Kuhu internetis surfates hiirega vajutada ja sealjuures milliseid veebilehti külastada
  • Milliseid faile avada, mis on emailiga kaasa tulnud
  • Kuidas ümber käia oma arvuti süsteemi failidega (Windowsi süsteemi failid, registri failid)
  • Kuidas ümber käia oma arvutis oleva tarkvaraga – paigaldamine, eemaldamine, seadistamine
  • Kuidas arvutit sisse või välja lülitada
  • Kas paigaldada regulaarselt Windowsi turvauuendusi
  • Oskus uuendada regulaarselt arvuti riistvara draivereid, mis tagavad koostöö riistvara ja tarkvara vahel
  • Teadmised mida tasub muuta ja mis tingimustel arvuti BIOS’i keskkonnas

Vahel aga ei ole kasutajal kontrolli oma arvuti tarkvara tervise üle, kui näiteks juhtub kasutusse tarkvara, mis on defektiga või Windowsi uuendus või draiver katkiseks osutub.

 

Tänapäeva tootjate trendiks on võimalikult vähe testida tooteid ennem kasutusse panemist, ehk tavaks on, et lõppkasutaja on testija. Kas ja kuna hiljem ilmnenud probleemid lahendatakse, on paljuski tootja enda teha ja kasutaja teada anda. See on ka üks põhjuseid miks väga paljud IT toe pakkujad kasutavad tarkvara (sh Windowsi) inglise keeles, kuna nii leiab kõige kiiremad lahendused ootamatult tekkivatele probleemidele. Maailm on suur ja lai ja keegi võibolla on juba probleemile lahenduse leidnud, kui mitte, siis on lahenduse leidmine inimese enda kätes.

 

On ka juhtumeid kus tarkvara probleemid võivad tekkida välistest teguritest nagu näiteks elektri tihe kõikumine. Ootamatud elektrikatkestused võivad üsna kergelt Windowsi katki teha. Kui hästi läheb, siis saab katki läinud Windowsi failid taastada, kui mitte, siis tuleb teha värske Windowsi install. Kui sa elad piirkonnas kus elektrikõikumised on tihe külaline ja omad lauaarvutit, siis on mõistlik investeering soetada UPS seade, mille paned arvuti ja seinapistiku vahele. Sellel on sisseehitatud aku mis toidab su arvutit pisikeste elektrikõikumiste eest. Sülearvutit sellised probleemid üldiselt ei mõjuta kui sülearvuti aku on töökorras ja annab arvutile stabiilse voolu. Ilma töötava akuta sülearvuti on praktiliselt nagu lauaarvuti, sest sõltub täielikult arvuti küljes olevast laadijast.

 

Windowsi taas paigaldus (reinstall, clean install) on üks levinumaid meetodeid tarkvaraliste probleemide lahendamises, mida lihtsamate võtetega lahendatud ei saa.

Windows on aastatega kahtlemata täiustatud aga siiski tekitavad erinevate programmide jääk failid, mida nö puhastusprogrammid ära ei suuda eemaldada, arvuti järjestikust aeglaseks muutumist.

 

Samuti kui programmidel või Windowsil on tekkinud veidrad anomaaliad, on lahenduseks Windowsi värske paigaldus.

 

Ja siis on olemas veel Windowsi versioonide uuendamine (Windows upgrade). Selle kohta on üks lihtne reegel – kui Windows on heas töökorras ja mitte liiga vana, tee upgrade, kui Windows on anomaaliatega ja veidra käitumisega, tee puhas Windowsi install uue Windowsi versiooni paigaldamisega.

 

Kaugabi ja tarkvara paigaldus

Kaugabi on selline huvitav tarkvaraline lahendus mis võimaldab erinevate tarkvarade abil üle interneti kliendi arvutisse logida ja lahendada lihtsamaid tarkvaralisi probleeme nagu probleemid ID kaardi tarkvaraga, veebibrauseriga (Chrome, Firefox jms), mõne spetsiifilisema muu tarkvaraga. Tihtipeale tarkvara eemaldamine ja uuesti paigaldamine eeldab ka restartide tegemist arvutile, mistõttu on vajalik, et klient oleks arvuti juures kui on vaja tema poolt mingeid toiminguid teha ja näiteks uuesti kaughaldus tarkvara ühendada, et tööga jätkata.

Kaugabi eelduseks on stabiilne internetiühendus ja võimekus alla laadida TeamViewer QuickSupport nimeline tarkvara, mis ei vaja installimist.

Windows 10 ja Windows 11 kasutajate arvutitesse on võimalik logida ka Quick Assist tarkvara abil mis on juba Windowsiga kaasas.

Kaugabi teenuse abil on võimalik ka kaugelt tarkvara paigaldada mille paigaldamise osas klient ennast kindlalt ei tunne.

 

Viiruste – ja pahavara kontroll andmetele

Üldjoontes ma rakendaksin viiruste – ja pahavara tõrjet juhtumitel kui arvuti on nendega nakatunud olnud ja operatsioonisüsteemi lootusetult metsa keeranud, kuid on vaja säilitada andmeid ja on risk tuua üle andmetega ka pahalased. Siis on mõistlik andmed eelnevalt spets tarkvaradega üle kontrollida ennem andmete uuesti tagasi kopeerimist puhta installiga Windowsisse.

 

 

Soovi korral broneeri hooldusaeg järgmiseid võimalusi kasutades:

 

IT maagia Messenger: https://www.facebook.com/itmaagia

Võttes ühendust kodulehe kontaktivormi kaudu või saates email: liina@itmaagia.ee