Riistvara hoolduse olemusest

 

 

Riistvaralise arvutihoolduse osas on mõned klassikalised toimingud mida tasuks regulaarselt teha – nendeks on regulaarne arvuti tolmupuhastus, termopasta vahetus ja aku tervise kontroll.

 

Sõltuvalt keskkonnast kus arvutit kasutada ja kasutaja harjumustest, on tolmu tekkimine erinev. Kellel on kodus lemmikloomad, tasuks eriti valvas olla, kuna lemmiklooma karvad võivad samuti arvuti sisse pääseda.

 

Regulaarne tolmu puhastamine tõstab kahtlemata arvuti eluiga, kuna võimaldab elektroonikal toimida nii nagu see on ette nähtud, optimaalse temperatuuriga.

Paksud tolmukihid võivad matta elektroonika nagu vildi alla, arvuti võib kergelt üle kuumeneda ja see omakorda kahjustada elektroonikat jäädavalt.

Karvad ja tolm võivad ummistada ventilaatorit ja takistada sellel normaalselt liikumast, jahutamast ja selle eluea kiiremini lõpetada.

Arvuti hoolduskeskust külastades saab arvutil kaane maha võtta ja puhastada arvutit põhjalikumalt, siis saab eemaldada ka tõrksamalt kinni hoidvad tolmurullid.

 

Termopasta on üks selline spetsiaalne pasta, mis määritakse protsessori peale, et tagada protsessori optimaalne töötemperatuur. Sõltuvalt termopasta kvaliteedist kuivab see teatud aja jooksul ära ja muutub ebaefektiivseks arvuti jahutamise osas. Need kes teevad arvutiga koormavaid tegevusi, nagu mängides arvutimänge, luues animatsiooni, tehes videotöötlust, vajavad tegelikult arvutil termopasta vahetust tihedamini.

Alati tasub asendada vana termopasta kvaliteetse termopastaga, et tagada selle pikem efektiivsus. IT maagia kasutab hooldustöös kvaliteetset metallivaba termopastat.

 

Probleemide ennetamiseks tasub aegajalt teha arvutile kiirdiagnostikat ja tehnilist ülevaatust, et vaadata mis seis arvutiga on.

 

Üks oluline asi mida tänapäeval jälgida on sülearvuti aku tervis.

Kui vanasti toodeti sülearvuti akusid, mis võisid vastu pidada palju aastaid (mul on reaalselt selline kogemus Dell Latitude sülearvuti akuga aastast 2007), siis tänapäeval kipuvad arvutitesse pandud akud paisuma ja seetõttu ohtlikuks muutuma. See probleem ilmneb nii Windowsil baseeruvatel PC tüüpi sülearvutitel kui ka Apple mac’idel. Tasub ka tõdeda, et aku tarkvaraline test tihtipeale ei pruugi tuvasta aku tervises kõiki probleeme, aga arvutil kaant maha võttes võib selguda, et aku on silmnähtavalt paisunud.

Kui selline olukord avastada, kus aku on paisunud, tuleb aku koheselt arvutist eemaldada ja viia ära akude/patareide kogumispunkti. Sellist akut ei tasu jätta koju seisma kuna on olnud juhtumeid kus paisunud akud võivad plahvatada. Isegi kui sul ei ole parasjagu ressursse uue aku ostmiseks, ei ole see risk seda ootamist väärt, parem kasuta ajutiselt sülearvutit laadijaga kuni tekib võimalus osta uus aku.

On ka juhtumeid kus aku on omadega läbi, arvuti jookseb pidevalt kokku, testid midagi ei näita, paned teise aku ja probleem kaob. Sellised vead tulevad tavaliselt välja kui oled teised potentsiaalsed vead juba välistanud.

 

Diagnostika osas on klassikalisteks testideks mälutest ja SSD/HDD test.

Sülearvutitel on ka kiirdiagnostikad sisse ehitatud, mis testivad üleüldist arvuti tervist.

 

Mälu testide osas tasub teada, et mida rohkem on arvutis mälu, seda kauem nende testimine aeg võtab. Tänapäeva mälu koguste juures võib korralik mäludiagnostika aega võtta isegi kuni nädal. Kiirtestiga toimub diagnostika minutitega ja see tuvastab probleemid, mis on juba päris tõsised.

 

Korduvad blue screenid (bsod, sinine ekraan) ehk Windowsi kokkujooksmised veateatega, on kahtlemata vihje mälutesti vajadusele kui oled juba ära proovinud draiverite uuendamise.

 

Tasub ka teada, et tänapäeval müüakse palju sülearvuteid mäludega, mis on emaplaadi külge integreeritud, mis tähendab, et kui tuvastada vigane mälu, tuleks ära vahetada kogu emaplaat ja see ei pruugi olla kasumlik investeering. Garantii ajal välja tulnud emaplaadi probleemid lahendatakse sinu jaoks tasuta tootja poolse volitatud garantii pakkuja poolt. Garantii ajal juhtuvate riistvaraliste murede kahtluse korral tasub alati pöörduda ametliku garantii teostaja poole.

 

Kallimatel sülearvutitel on siiski mälud vahetatavad. Seda saab järgi uurida ennem arvuti ostu, kui soovid, et sinu arvuti oleks jätkusuutlik palju aastaid. Näiteks võimaldab see lisaks vigase mälu vahetamisele ka paigaldada mälusid, mis arvuti kiirust tõstavad, eeldusel, et sa pole juba ostnud arvutit millel on sees maksimaalne mälu kogus.

 

SSD andmeketas on siis arvuti komponent kus hoitakse peal arvuti operatsioonisüsteemi (nagu Windows, Linux, OSX) ja sinu tekitatud andmeid.

Ka SSD ketastel on oma eluiga ja sellele saab teha diagnostikat.

Paljud tootjad on jätnud alles võimaluse SSD vahetada, kuid tänapäeva trendiks on saanud palju asju emaplaadile integreerida. Selle tee on valinud Apple oma mac’idega ja ka osad teised sülearvuti tootjad (enamasti vaid teatud sülearvuti seeriatel).

Peamine põhjus sellisel tootja poolsel otsusel on, nagu paljudel tootjatel tänapäeval, toota seadmeid mille eluiga oleks lühem, et saaks kiiremini uue toote peale müüa.

Minu kogemuse järgi, nii mälude kui SSD vead ei ole haruldane nähtus.

 

Samas palju sõltub tarbijast. Mõni soovibki ehk uut arvutit soetada iga mõne aasta tagant.

Vahel soetatakse soodsam arvuti ka sellepärast, et eelarve ei võimalda kallimat valida. 2.aastat tarbija garantiid on Euroopa Liidus igal juhul.  Äriklientidel 1. aasta. Ettenägelik investeering on muidugi soetada vähemalt 3. aastase tootja garantiiga arvuti, mis annab suurema tõenäosuse, et tootja on pannud sinna kvaliteetsemad komponendid, et nende garantiijuhtumid neile endale liiga kulukaks ei muutuks.

 

Riistvara hoolduse all saab mõista ka andmete kopeerimist või kloonimist ühelt kettalt teisele.

See on selline tehniline lahendus näiteks juhuks kui operatsioonisüsteem on katki ja sinna ei ole võimalik enam sisse logida. Või juhtumiteks kui oled ostnud suurema SSD ja soovid vanalt SSD’lt sinna andmed üle kolida, ilma arvutile uut Windowsi installi tegemata. Selleks võetakse SSD arvutist välja (eeldusel, et tegemist on arvutiga kus SSD on eemaldatav) ja pannakse spetsiaalsesse SSD lugejasse mille saab siis usb pesa kaudu arvuti külge panna ja läbi arvuti vajalikud toimingud teha, kas kloonida andmed või kopeerida andmed käsitsi teisele andmekandjale.

 

Krüpteeritud operatsioonisüsteemiga SSD puhul tuleb andmetele ligipääsuks sisestada recovery key. Üheks levinumaks Windowsi krüpteerimise tarkvaraks on Bitlocker. Alati kui krüpteerid andmeid, veendu, et recovery key oleks salvestatud arvutist väljapoole turvalisse kohta kus sa selle vajadusel üles leiad. Nendel juhtudel kui operatsioonisüsteem on katki ja SSD pole eemaldatav võib abi olla Linuxi live versioonist, et andmed siiski ära kopeerida.

 

IT maagial on ka järgmine teenus – ülevaade arvuti tehnilise uuendamise võimalustest (mälu, SSD, aku) ja aku eluea jätkusuutlikkus.

Selle teenuse sisuks on teha sülearvuti kiirdiagnostika arvutiga kaasa tulnud testidega, mis kontrollivad, et arvuti üleüldine seisukord oleks korras. Tasub muidugi arvestada, et ujuvad probleemid ei pruugi selliste testidega välja tulla. Ujuv probleem on harvaesinev tehniline probleem millele jälile saamine on väljakutsuvam kui tavaliselt, sest pole kindlat tegevust kuidas see probleem nö esile kutsuda, et sellest mingeid täpsemaid järeldusi teha. Vahel on ujuvad probleemid ka elektroonika järk järgulise seisukorra halvenemise mark ja mingi hetk on probleem nii tihe, et see on koheselt tuvastatav.

 

Lisaks visuaalne aku ülevaatus – kas aku on normaalses konditsioonis või paisunud.

Samuti veel spetsiaalne SSD diagnostika, eraldi tarkvaraga.

Sisaldub ka aku tervise test koos raportiga mille annan kaasa koos selgitustega.

Teenus sisaldab ka ülevaadet kas arvutis on SSD ja mälud vahetatavad.

Kui jah, kas on võimalik vahetada mälusid kiiremate vastu ja mis on maksimaalne mälu maht mida arvutile on võimalik panna.

Ja mõistagi vahetatava SSD puhul on tulevikus võimalus soetada suuremamahuline SSD, näiteks 500gb, 1TB, 2TB, kui sinu vajadused andmemahtudele on suuremad kui arvutiga kaasa tulnud SSD maht.

Panen kaasa ka info, mis mälu ja SSD tüüp on sinu arvutis ja mille järgi neid vajadusel ise soetada või vähemalt vaadata poest nende hindasid planeerimaks arvuti uuendamist.

 

Broneeri vajadusel hooldusaeg järgmiseid võimalusi kasutades:

IT maagia Messenger: https://www.facebook.com/itmaagia

Võttes ühendust kodulehe kontaktivormi kaudu või saates email: liina@itmaagia.ee